Kisjátékfilm készítő tanfolyam
- 1. előadás – Bevezetés
- Vizuális történetmesélés
- A filmprodukció születése, a development
- A rendezői elképzelés
- 2. előadás - A rendező munkája
- A rendező helye és szerepe a filmgyártás folyamatában
- A rendező felelősségi köre
- A rendező feladatai
- A rendező és segítői, a „hierarchia”
- 3. előadás – Dramaturgiai alapismeretek I.
- A filmötlet
- Logline, pitch, szinopszis, treatment, outline
- Szellemi ingatlanok, vizuális aspektus
- A filmes zsánerműfajok
- 4. előadás – Dramaturgiai alapismeretek II.
- A forgatókönyv 3 act struktúrája
- Fordulópontok
- Történet íve
- Akció és érzelmi szál, a történeti POV
- Szekvenciák
- 5. előadás – Dramaturgiai alapismeretek III.
- Karaktertípusok és változatai
- Az antagonist-protagonist karakterkettősök sajátosságai
- Karakter archetípusok
- Cél, szükség, változás
- 6. előadás – Dramaturgiai alapismeretek IV.
- A konfliktus, mint a dráma forrása
- Suspense, mcguffin, exposition, payoff
- Drámai szituációk
- Jelenetépítés, bit-line és progresszió
- Subtext
- 7. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek I.
- Az "elemi beállítás", képkivágások: nagytotáltól a szuperközeliig
- A beállítás típusa
- Megalapozó beállítás (establishing shot)
- Determináló shot, karakter shot
- Inzert
- 8. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek II.
- Kameramozgások
- Összetett kameramozgások
- A belső vágás
- Ritmus és akció
- A kézikamera
- Kamera mozgatók (dolly, krán, jimmy, steadycam, autofahrt, motion control, aerial shot)
- 9. előadás - Rendezéstechnikai alapismeretek III.
- Nézésirány, szemmagasság, összenézés
- Orientáció
- Karakter-láttatás
- A közeli
- A kettős és háromalakos beállítások
- "3/4-es szög"
- 10. előadás – Rendezéstechnikai alapismeretek IV.
- Filmnyelvtan
- 33 fokos szabály típusok, kameraszögek
- 180 fokos szabály, a tengely
- Filmirányok (Screen direction / balról jobbra)
- A filmidő sűrítése képben
- A képkeret elhagyása
- Familiar image
- 11. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek I.
- Kameratípusok
- Optika, Lencsék
- Az objektív látószöge, Mélységélesség, Nagylátószög
- Normál objektív, Teleobjektív
- Szelektív fókusz
- 12. előadás – Operatőri és világítástechnikai alapismeretek II.
- Az operatőr feladata
- Világítás
- A világítás "hangszerelése"
- Főfény, gégen, derítés
- A rendező, az operatőr és kameraman
- 13. előadás – Kompozíció I.
- A vágás és a vizuális átkötés, eye-scan
- A keret
- Többteres kompozíciók
- Előtér és háttér
- Zárt és nyitott kompozíciók
- Fókusz és egyszerűség
- Figyelem fókuszának irányítása
- Pozíció, mozgás, akció és hang
- Fény, tónus és szín, szelektív fókusz
- 14. előadás – Kompozíció II.
- Festmény vagy nem
- Vonalak, formák, tömbök, mozgás
- A kitüntetett háromszög
- Egyensúly
- Head room
- Dominancia
- Kompozíciós súly
- 15. előadás – Színészmesterség I.
- Casting
- Acting
- Reacting
- Színészvezetés felvételkor
- 16. előadás – Színészmesterség II.
- Fizikai instruálás
- Érzelmi szituáció
- Atmoszféra teremtés
- Hihetőség
- Karakterhez beszélés
- 17-18. előadás (összevont óra) – Színészvezetés
- Gyakorlati foglalkozás (helyzetgyakorlatok)
- 19. előadás – Kisjátékfilm rendezés I.
- Kísérleti vagy fikciós kisjátékfilm
- Formai és stílusbeli szabadság
- Kisjátékfilm szerkezete
- 20. előadás - Kisjátékfilm rendezés II.
- A forgatókönyv feldolgozása
- 21. előadás – Forgatás előkészítés I.
- A forgatókönyv feldolgozása
- 22. előadás – Forgatás előkészítés II.
- Helyszínkeresés, előkészítés
- Asszisztensi feladatok
- 23. előadás – Forgatás előkészítés III.
- Jelmez, casting
- Berendezés, kellék
- Gyártási terv készítés
- 24. előadás – Forgatás előkészítés IV.
- Storyboard, staging
- 25-26. előadás – Forgatás*
- 2-3 perces kisfilmek forgatása
- 27. előadás – Vágási gyakorlat
- Szempontok a kisfilm összevágásához**
- 27. előadás - Kiértékelés
- Az elkészült kisfilm kiértékelése
- 28. előadás - Kiértékelés**
- Az elkészült kisfilm kiértékelése
* A forgatás lehet, hogy hétvégén lesz, a forgatandó filmektől függően, ez a forgatás előkészítés során kerül egyeztetésre.
* * A kisfilm összevágását a hallgató otthon végzi, amennyiben nincs rá lehetősége, akkor a vágóhallgatók segítségével készítik el a vágást a filmiskolában.
Filmlista:
A tanfolyam profiljából következően elsősorban az amerikai szisztéma szerint készített filmek ismeretét preferáljuk, ugyanakkor az európai filmművészeti alkotások ismerete is nélkülözhetetlen a hallgatók sikeres előmenetele szempontjából.
- Slumdog Millionaire (2008) Celador Films / Film4 / Pathé Pictures International d.: Danny Boyle, w.: Simon Beaufoy, s.: Dev Patel, Freida Pinto
- Casino Royale (2006) MGM / Columbia Pictures / Eon Productions / Casino Royale Productions d.: Martin Campbell, w.: Neal Purvis, Robert Wade, Paul Haggis, s.: Daniel Craig, Eva Green, Mads Mikkelsen, Judi Dench
- Notting Hill (1999) Polygram Filmed Entertainment / Working Title Films / Bookshop Productions / Notting Hill Pictures d.: Roger Michell, w.: Richard Curtis, s.: Hugh Grant, Julia Roberts, Rhys Ifans
- Titanic (1997) 20th Century Fox / Lightstorm Entertainment / Paramount Pictures d.: James Cameron, w.: James Cameron, s.: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane
- Casablanca (1942) Warner Bros. d.: Michael Curtiz, w.: Murray Burnett, Joan Alison, Julis J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch, Casey Robinson (uncredited), s.: Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Conrad Veidt, Peter Lorre
- Se7en (1995) New Line Cinema d.: David Fincher, w.: Andrew Kevin Walker, s.: Brad Pitt, Kevin Spacey, Morgan Freeman
Beiratkozás előzetes bejelentkezés alapján:
Kudor Gyöngyvér +36 70 396 7742
E-mail cím: oktatas@filmiskola.hu